Luomistarina: Antiikin aikaisen rekvisiitan alkulähteillä

Aihe: Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologi - Kirjoittaja: Jenna Rauvala - 10.11.2016

Ensimmäinen harjoittelupäiväni Huoneteatterilla alkoi täydellä tohinalla: Ovesta sisään astuessani oli lämpiön vallannut joukko touhukkaita askartelijoita, jotka puuhastelivat Disney-elokuvien klassikkokappaleiden raikuessa kaiuttimista. Valmisteilla vaikutti olevan rompetta kokonaisen armeijan tarpeisiin, eikä saamani ensivaikutelma osunut kovinkaan pahasti harhaan. Nämä reippaat rekvisitöörit olivat nimittäin valmistamassa tarpeistoa Antti Viitamäen ohjaamaa ja suomentamaa, Huoneteatterilla ensi-iltansa ja Suomen kantaesityksensä 18.11. saavaa Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologia 99 minuutissa tai alle –näytelmää varten. Tästä Jay Hopkinsin ja John Hunterin käsikirjoittamasta menestyskomediasta eivät vauhti taikka kunnianhimo jää uupumaan, sillä mikäli koko antiikin taruston läpi kahlaaminen reilussa puolessatoista tunnissa kuulostaa vähintäänkin hullulta, on se sitä viimeistään, kun koko savotta aiotaan toteuttaa ainoastaan viiden näyttelijän voimin!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tähän mennessä tulevaa mytologia-pläjäystä varten on väkerrelty mm. miekkoja, kilpiä, kypäriä, keihäitä, atraimia, sähkölyyra, kreikkalaistyylisiä pylväitä ja paljon muuta.

 

Tarpeistotiimille tämänkaltainen produktio tarjoaa rutkasti haasteita. Näytelmässä, jossa viisi esiintyjää ottaa haltuunsa yhteensä reippaasti yli sata roolihahmoa lukuisten erilaisten tapahtumapaikkojen ja tilanteiden vaihtuessa nopealla temmolla, korostuu erityisesti juuri rekvisiitan ilmaisullinen merkitys. Yksilöllinen hahmokohtainen puvustus ja rekvisiitan monipuolinen käyttö auttavat näyttelijöitä hyppäämään nopeasti roolista toiseen, sekä yleisöä erottamaan lukuisat hahmot toisistaan.

 

Rekvisiitan ja puvustuksen suunnitteleminen ja toteuttaminen harrastajateatterissa vaatii erityisen paljon luovuutta ja kekseliäisyyttä, sillä budjetti on usein hyvin pieni. Valmista materiaalia lavastus- ja puvustustiimin tarpeisiin kaivellaan omasta varastosta, lainataan työryhmältä, tuttavilta ja muilta teattereilta, sekä metsästetään kirpputoreilta ja jopa roskalavoilta, mutta hyvin usein suuri osa rekvisiitasta luodaan lähes tyhjästä aivan omin pikku kätösin. Monelle alakouluajoilta tutun paperimassa-askartelun salat ovat auenneet uudelleen tähän produktioon tarpeistoa valmistaneelle taustatiimille, ja myös vähemmän tavanomaiset tekniikat on otettu ennakkoluulottomasti käyttöön rekvisiittaa tuunatessa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa erään kohtauksen tarpeet vaativat vähintään tusinan verran Ken-nukkeja, ja kirppareiden sekä kotivarastojen kätköistä löytyy ainoastaan läjäpäin barbeja, on tarpeistotiimin aika päästää luovuutensa valloilleen.

Kun Barbiesta tuli Ken.

 

Miksi ihmeessä antiikin aikaan sijoittuvaan näytelmään tarvitaan liuta tissittömiä ja sänkinaamaisia Barbie-nukkeja? Kuinka kauan Troijan sota oikein kestää? Mitä kätkee sisäänsä Pandoran lipas? Voiko koko Kreikan mytologia todella mahtua 99 minuuttiin? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastausta voi tulla hakemaan jo viikon päästä perjantaina Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologia 99 minuutissa tai alle –näytelmän ensi-illan koittaessa. Nähdään silloin!