Tekstit aiheella: Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologi


Myyttinen tuottaja

Kirjoittaja: Jenna Rauvala - 28.01.2017

Viime viikonloppuna Huoneteatterin katsomossa päästiin jälleen todistamaan päättömän tiukkaa ajoa, kun viime syyskauden menestyskomedia Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologia 99 minuutissa tai alle starttasi vihdoin kevään näytöskautensa. Tämän salakavalasti sivistävän hupailun luomisprosessiin on osallistunut suuri joukko teatterin eri osa-alueiden taitureita ja valtava määrä taustatyötä verhoutuu kaikkiin lavalla ja katsomossa koettaviin asioihin ja esineisiin. Lähestulkoon täysin yleisön katseilta piiloutuu muun muassa tuottajan tekemä työ, eikä hänen toimenkuvansa useimmille tavan katsojille kovin tuttu olekaan. Näytelmän tuottaja Iitu Heilimo tunnistaa ilmiön.

- Kyllä se usein on niin, että jos sanon ihmisille, että ”Moi, olen tuottaja”, niin se ei monille kerro vielä hirveästi mitään. Saattaahan se joskus tuntua tavallaan vähän epäreilultakin, että oma työ on katsojille ikäänkuin ”näkymätöntä”, mutta edellisessä ammatissani toimiessani olen ehtinyt tulla sinuiksi sellaisten tuntemusten kanssa.

 

Iitu Heilimo reality-sarjan kuvauksissa vuonna 2012.

 

Heilimo on aikaisemmalta koulutukseltaan elokuva- ja tv-alan tuotannon assistentti. Hän on ennen Antiikin myyttien maailmaan sukeltamistaan ollut tuottamassa niin lyhyitä, kuin koko illan leffojakin, sekä draama- ja tosi-tv –sarjoja. Nykyisin hän työskentelee Kuurojen Palvelusäätiöllä viittomakielen ohjaajana.

- Vaikka tuottajan tehtävät ja päivätyöni vaikeasti kehitysvammaisten asiakkaiden avustamisen parissa ovatkin keskenään kovin erilaisia, molemmissa tehtävissä maltti on valttia, kärsivällisyyttä täytyy löytyä ja sitä myös oppii koko ajan lisää, Heilimo summaa eri osaamisalueitaan yhdistäviä tekijöitä.

 

Tuottaja, toiselta nimeltään jokapaikanhöylä

Tuottajan moninaisista työtehtävistä ensisijaisimpiin lukeutuvat tuotannon aikatauluttaminen, budjetin hallinta, kaikenlaisten ongelmatilanteiden ratkominen, sekä hyvin usein myös viestintä ja promootio. Tuottaja on se henkilö, joka pitää kaikki produktion langat käsissään ja toimii linkkinä tuotannossa mukana olevien toimijoiden välillä, sekä huolehtii työryhmän sisäisestä tehtävien jaosta.

Iitu Heilimon mukaan tuottajan toimenkuva ja työtehtävät vaihtelevat paljon eri tuotantojen välillä niiden sisällöstä riippuen: Elokuva, tv ja teatteri tuotantoprosesseineen ja resursseineen ovat kotoisin täysin eri maailmoista. Esimerkiksi harrastajateatterituotannoissa työskentelylle ominaista on niin kutsuttu yhteistoiminnallisuus, jolloin esimerkiksi juuri tuotannolliset tehtävät jakautuvat monesti useiden eri työryhmäläisten kesken. Tässä kohtaa tuottajalle luonteenomaiselle delegoinnin jalolle taidolle on tilausta, ja hyvä tuottaja osaakin huomioida jokaisen työryhmäläisen oman henkilökohtaisen taitotason ja etenkin sen, millaisten asioiden parissa työskentelystä kukin nauttii.

Kaiken muun ohella iso siivu tuottajan tekemästä työstä koostuu tiiviistä ja vuorovaikutteisesta työskentelystä ohjaajan kanssa. Heilimon mukaan tässä yhteistyössä ensisijaisen tärkeää on se, että ohjaajan ja tuottajan välinen kommunikaatio on sujuvaa ja heidän välinen suhteensa sellainen, että ohjaaja pystyy luovuttamaan tuottajalle vastuuta erilaisista tehtävistä ja luottamaan siihen, että toimeksiannot tulevat hoidetuiksi.

- On ollut erittäin mukavaa ja mielenkiintoista päästä työskentelemään Antti Viitamäen kaltaisen teatterin ammattilaisen kanssa. Hän on kyennyt selkiyttämään monia minua askarruttaneita seikkoja ja opastamaan minua asioissa, jotka ovat vielä olleet uusia ja outoja. Arvostan Antin tapaa puhua rohkeasti ja selkeästi siitä miten hän toivoisi asioita toteutettavan.

 

Muinaiset tarut, ihka uudet haasteet ja opit

Kuten aiemmin todettiin, on Iitu Heilimo ehtinyt männä vuosina tuottamaan jos jonkinmoista viihdykettä elokuvien ja tv:n ystäville. Myös teatteria ennestäänkin puuhastelleelle Heilimolle Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologia 99 minuutissa tai alle on kuitenkin ensimmäinen teatteriproduktio tuottajan ominaisuudessa. Kun tulee puhe uuden aluevaltauksen mukanaan tuomista haasteista, tunnustaa hän, että uutena huoneteatterilaisena isoon vastuutehtävään astuminen oli aluksi melko jännittävää ja haastavaa, mutta hyvin pian talon toimintatavat ja muut työryhmäläisetkin tulivat hänelle tutuiksi yhdessä tekemisen ja oppimisen kautta.

- Hieman yllättäen tämän proggiksen aikana kohdalle osuneista haasteista suurimmaksi ja sitkaimmaksi osoittautui rullilla kulkevan valkoisen tussitaulun metsästäminen. Lopulta päädyimme itse väkertämään haluamamme valkotaulun parista sopivaksi todetusta osasesta, hän naurahtaa.

Näytelmä on vaatinut ilmaisunsa tueksi valtavan määrän tarpeistoa, ja on siten työllistänyt tuottajaa monenlaisten hankintojen tekemisen, sekä näytöskaudella tarpeiston kunnosta huolehtimisen merkeissä. Heilimo kertoo päässeensä toteuttamaan myös taiteellista puoltaan esimerkiksi tarpeiston valmistuksessa avustaessaan, sekä selvitellessään vaikkapa sitä, minkä näköisiä kypäriä tulee askarrella troijalaisille ja kreikkalaisille antiikin sotureille.

 

Tuottajan illat venyvät toisinaan pitkiksi: Iitu Heilimo maalaamassa antiikin aikaista mattoa. Näytelmän tarpeistotiimin kommelteluista voit lukea lisää täältä http://www.huoneteatteri.fi/blogi.php?id=97.

 

Heilimo on saanut huomata, että  tuottajan tehtävä harrastajateatterissa raskaan kokopäivätyön ohella on hurjan iso pala haukattavaksi ja tehtäviä jakaessaan tuottajan on hyvä opetella arvioimaan myös omaa jaksamistaan. Onnekseen hän tuli kuitenkin huomanneeksi myös sen, että juuri harrastajateatterin yhteistoiminnallisuus on mahdollistanut halukkaiden auttajien on löytämisen myös tuotannollisiin tehtäviin. Tärkein tämän näytelmän tuotantoprosessista hänen saamansa oppi onkin ollut se, että aivan kuten ohjaajan on pystyttävä antamaan luottotehtäviä tuottajalle, täytyy tuottajan myös opetella luottamaan muihin työryhmäläisiin ja apujoukkoihin, sekä jakamaan näiden kanssa osa työtaakastaan.

- Onpahan tähän proggikseen saatu apuja varsin yllättäviltäkin tahoilta, esimerkiksi eräs reipas kolmevuotias on ollut avustamassa meitä lavasteiden koristelussa, ja se on aivan mahtavaa! Heilimo kertoo hymyillen.

 

Hyvä paha tuottaja

Ensimmäistä näytelmää tuottaessaan Iitu Heilimon käsitystä tuottajana toimimisesta on laajentanut täysin uudenlaiseen ryhmädynamiikkaan tutustuminen, jossa sijaa jyrkille työryhmän sisäisille hierarkioille ei juurikaan ole.

- Jo se, että tämän proggiksen parissa puuhastelu on meille kaikille harrastustoimintaa, muuttaa työskentelyn luonnetta valtavasti ja tekee siitä paljon rennompaa ammattilaistuotantoihin verrattuna. Elokuva- ja tv-alalla tuottaja on produktion työryhmähierarkiassa se kaikkein ylin henkilö, joka sanoo viimeisen sanan, kun taas täällä teatterilla me kaikki olemme omista vastuualueistamme huolimatta kavereita keskenämme. Aiemman ”päänatseilun” sijaan minun on täytynyt opetella hölläämään ja omaksua uusi tapa toimia tuottajana, Heilimo kertoo.

Tuottajan työlle luonteenomaista lieneekin ikuinen tasapainottelu tiukan kurinpitäjän ja innoittavan mahdollistajan roolien välillä. Budjettia ja aikatauluja suunnitellessaan, ja laadituissa raameissa pitäytymisestä huolehtiessaan joutuu tuottaja sietämään alituiseen häntä joka nurkan takana vaanivaa ”ilonpilaajafiilistä”.

- Toisinaan joudun tyrmäämään toisten hienoja ja taiteellisia visioita, mutta toisaalta tiukan budjetin ehdoilla liikuskelu voi joskus kirvoittaa esiin yllättäviä, luovia ja ainutlaatuisia toteutusratkaisuja. Onneksi tässä proggiksessa osa niistä aluksi järjettömän ja suuruudenvimmaisenkin kuuloisista ideoista saatiin kuitenkin lopulta toteutettua, ja niiden hedelmät ovat nyt nähtävissä lavalla, Heilimo iloitsee.

Myyttisen kirstunvartijan ja tiukan aikataulunipottajan stereotypia seuraa tuottajaa alinomaan, ja kulttuuri- ja viihdealan toimijoiden keskuudessa onkin usein tapana vitsailla, että tuottajalla on pelkkää mustaa sielussaan. Tämän kuullessaan Iitu Heilimo repeää nauruun.

- Enpä ole tuollaista koskaan aiemmin kuullut, mutta se varmaan selittäisi monia asioita! Itsehän ainakin osaan kyllä joskus olla todellinen tiukkapipo, mutta hyvin nopeasti sain huomata, että sellainen lähestymistapa ei harrastajateatterissa ole välttämättä aina tarkoituksenmukainen, vaikka napakasta luonteesta on näissäkin hommissa hyötyä, jotta ihmisiin saisi liikettä ja asioita etenemään. Eli kyllä mustuutta löytyy minunkin sielustani, mutta sitäkin pitää osata taidokkaasti säädellä aina tilanteen mukaan, jotta harrastus säilyisi kaikille tekijöilleen mukavana puuhana. Loppujen lopuksi kyky tulla toimeen ja työskennellä erilaisten ihmisten kanssa, sekä tietynlainen nöyryys kuuluvat kuitenkin ehdottomasti aina hyvän tuottajan ominaisuusrepertuaariin, hän summaa.

 

Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologia 99 minuutissa tai alle –esitykset jatkuvat Jyväskylän Huoneteatterissa 19.2. asti. Tarkemmat esitysaikataulut ja liput löydät täältä http://www.huoneteatteri.fi/toiminta.php?sivu=Liput.

 


Muokattu: 2017-01-28

 


Luomistarina: Antiikin aikaisen rekvisiitan alkulähteillä

Kirjoittaja: Jenna Rauvala - 10.11.2016

Ensimmäinen harjoittelupäiväni Huoneteatterilla alkoi täydellä tohinalla: Ovesta sisään astuessani oli lämpiön vallannut joukko touhukkaita askartelijoita, jotka puuhastelivat Disney-elokuvien klassikkokappaleiden raikuessa kaiuttimista. Valmisteilla vaikutti olevan rompetta kokonaisen armeijan tarpeisiin, eikä saamani ensivaikutelma osunut kovinkaan pahasti harhaan. Nämä reippaat rekvisitöörit olivat nimittäin valmistamassa tarpeistoa Antti Viitamäen ohjaamaa ja suomentamaa, Huoneteatterilla ensi-iltansa ja Suomen kantaesityksensä 18.11. saavaa Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologia 99 minuutissa tai alle –näytelmää varten. Tästä Jay Hopkinsin ja John Hunterin käsikirjoittamasta menestyskomediasta eivät vauhti taikka kunnianhimo jää uupumaan, sillä mikäli koko antiikin taruston läpi kahlaaminen reilussa puolessatoista tunnissa kuulostaa vähintäänkin hullulta, on se sitä viimeistään, kun koko savotta aiotaan toteuttaa ainoastaan viiden näyttelijän voimin!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tähän mennessä tulevaa mytologia-pläjäystä varten on väkerrelty mm. miekkoja, kilpiä, kypäriä, keihäitä, atraimia, sähkölyyra, kreikkalaistyylisiä pylväitä ja paljon muuta.

 

Tarpeistotiimille tämänkaltainen produktio tarjoaa rutkasti haasteita. Näytelmässä, jossa viisi esiintyjää ottaa haltuunsa yhteensä reippaasti yli sata roolihahmoa lukuisten erilaisten tapahtumapaikkojen ja tilanteiden vaihtuessa nopealla temmolla, korostuu erityisesti juuri rekvisiitan ilmaisullinen merkitys. Yksilöllinen hahmokohtainen puvustus ja rekvisiitan monipuolinen käyttö auttavat näyttelijöitä hyppäämään nopeasti roolista toiseen, sekä yleisöä erottamaan lukuisat hahmot toisistaan.

 

Rekvisiitan ja puvustuksen suunnitteleminen ja toteuttaminen harrastajateatterissa vaatii erityisen paljon luovuutta ja kekseliäisyyttä, sillä budjetti on usein hyvin pieni. Valmista materiaalia lavastus- ja puvustustiimin tarpeisiin kaivellaan omasta varastosta, lainataan työryhmältä, tuttavilta ja muilta teattereilta, sekä metsästetään kirpputoreilta ja jopa roskalavoilta, mutta hyvin usein suuri osa rekvisiitasta luodaan lähes tyhjästä aivan omin pikku kätösin. Monelle alakouluajoilta tutun paperimassa-askartelun salat ovat auenneet uudelleen tähän produktioon tarpeistoa valmistaneelle taustatiimille, ja myös vähemmän tavanomaiset tekniikat on otettu ennakkoluulottomasti käyttöön rekvisiittaa tuunatessa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa erään kohtauksen tarpeet vaativat vähintään tusinan verran Ken-nukkeja, ja kirppareiden sekä kotivarastojen kätköistä löytyy ainoastaan läjäpäin barbeja, on tarpeistotiimin aika päästää luovuutensa valloilleen.

Kun Barbiesta tuli Ken.

 

Miksi ihmeessä antiikin aikaan sijoittuvaan näytelmään tarvitaan liuta tissittömiä ja sänkinaamaisia Barbie-nukkeja? Kuinka kauan Troijan sota oikein kestää? Mitä kätkee sisäänsä Pandoran lipas? Voiko koko Kreikan mytologia todella mahtua 99 minuuttiin? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastausta voi tulla hakemaan jo viikon päästä perjantaina Ilias, Odysseia ja koko Kreikan mytologia 99 minuutissa tai alle –näytelmän ensi-illan koittaessa. Nähdään silloin!